Hari terakhir di MAS Subang

Hari ini adalah hari terakhir aku dan empat lagi rakan sekerja di MAS Subang. Kami telah menyelesaikan projek pertama kami di Satyam. Sewaktu mula-mula datang ke MAS, hanya aku dengan Fashan sahaja yang ditugaskan ke sana (dalam team aku masa tu). Pada ketika itu, kemungkinan tak best pergi ke sana lebih banyak kedengaran daripada yang best. Apa yang tak best?

  • Takde elaun perjalanan/projek
  • Duit minyak lebih dari biasa
  • Rumah jauh -40 minit perjalanan
  • Duduk kat rumah panjang kayu yang macam nak runtuh(tu bila dh sampai br tahu)

Namun, aku kuatkan hati dengan niat ikhlas. Aku sebenarnya cuba pergi tempat lain yang jauh dari kawan-kawan supaya boleh berdikari. Di sana, ada ramai pekerja Satyam yang telah berbulan lama bertapa.PM masa tu ialah MG.

Apa projek yang telah aku lakukan?

  • Business Model Analyzer-tool untuk simulate $$/km bagi satu kapal terbang berdasarkan jarak and so on-enhancement tool yang sedia ada
  • Carbon Calculator- green project oleh MAS dan MASWings, melibatkan payment gateway (paling berjaya setakat ni)
  • Error Tracking- projek ni aku dengan fashan mula buat dulu-kemudian telah dipertingkatkan fungsinya oleh Catherine
  • E-Ticketing Exception System Automation- ini baca fail dan masukkan dalam database

Selain itu, aku juga pernah buat testing dalam Commas. Masa mula-mula sebelum aku masuk development Business Model. Seronok jugak.

Sekarang aku terpaksa tinggal projek ini. Harap dapat projek yang lebih baik daripada ini. Sekarang perkara di bawah tinggal dalam kenangan.

  • Makan kat cafe hujung Long House tu dengan seberang jejantas.
  • Makan kat MHub
  • Beli roti kat Airborne Shoppe
  • Makan bihun sup semasa nak pegi solat jumaat
  • Pegi pasar Jumaat dekat masjid ushar barang
  • Makan bersama Shauqi, Anuar, Fashan dll
  • Dengar kuliah sebelum zohor oleh ustaz yang best2 seperti Ustaz Daud Che Ngah
  • Tengok kapal terbang dari jarak dekat
Shariza,Fashan,Jafni

Dari kiri:Shariza,Fashan,Jafni

Banyak lagi la. Tak tertulis dalam ni. Aku fikir baik juga keluar projek ni. Sebab aku rasa ‘knowledge’ berlegar di sekitar MAS saje, tak berkembang dah. So, diharap aku keluar dari projek ni dapatla kiranya melihat dunia baru yang lebih mencabar dan luas.Sayonara MAS.

Perihal jafni
Full name is Ahmad Jafni bin Abdul Hanan. Work as computer programmer. Also working on blog Jomsurf.com which not popular yet but will become popular later.Hehehe.What I wrote in this blog are just opinion and cannot be used as point to debate and please take it with open mind.

One Response to Hari terakhir di MAS Subang

  1. It’s going to be finish of mine day, but before end I am
    reading this wonderful article to improve my know-how.

Tinggalkan Jawapan

