Harga Minyak Sepatutnya Berapa Sekarang ni…

Sedang aku bosan-bosan di pejabat, aku pun terfikir,

“Ish,berapa agaknya minyak kat Malaysia ni kalau ikut minyak sekarang.”

Lalu aku menjelajah dari satu laman ke laman yang lain. Akhirnya aku terjumpa satu formula yang agak bagus.raise-of-petrol-price

1 barrel (tong) = 159 liter
1 USD = RM 3.3 (US exchange MAS )

Harga minyak dulu = USD145 x 3.3  / 159 liter = RM3 – (Subsidi) RM0.30 = RM2.70

Ok.Berdasarkan formula di atas, mari kita mengira berapa harga minyak patut diturunkan jika kita pasaran minyak mentah sekarang.

Harga Minyak Semasa = USD56 per tong
Nak senang kira = USD56 x 3.62 (Rate semasa) / 159 liter = RM1.27 – RM0.30 (Subsidi) = RM0.97

Kita bayar = RM2.20/liter
Harga tanpa subsidi = RM1.27/liter

Sekarang, yang menimbulkan kemusykilan, di mana duit yang kita bayar lebih-lebih tu pergi?Pembangunan?Dengar macam banyak projek kerajaan ditangguh seperti baru-baru ni projek Lebuhraya Pantai Barat dan lain-lain berikutan kemelesetan ekonomi. Cuma yang tak ditangguhkan ialah peralihan kuasa TPM ke PM.

Perihal jafni
Full name is Ahmad Jafni bin Abdul Hanan. Work as computer programmer. Also working on blog Jomsurf.com which not popular yet but will become popular later.Hehehe.What I wrote in this blog are just opinion and cannot be used as point to debate and please take it with open mind.

One Response to Harga Minyak Sepatutnya Berapa Sekarang ni…

  1. WiNz berkata:

    G kate diorg dh x bagi subsidi sejak harge minyak = RM2.15.

    tp still nk tetapkan floor price, pastu nk kutip tax petrol lg.. haih~

    G kaye tp rakyat miskin pun x gune jugak..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: