Kurang kesedaran sivik

Picture1Semalam, isteri saya cerita semasa turun nak makan di KLCC, dia naik lif. Adala dua orang ni bercakap-cakap dalam lift.

“I malasla pakai mask. Lemas.”, sambil menunjukkan tanda² selsema dan batuk. Kawannya menjawab, “I dah immune dengan sakit² ni”. Begitulah lebih kurang ceritanya.Isteri saya yang tak sakit apa-apa elok je pakai mask.

Saya pun pening bila mendengar cerita ni. Sedang wabak selsema babi ni merebak, diorang boleh buat tak kisah je. Dahlah selsema, taknak pakai mask pulak. Saya fikir ramai jugak orang yang berperangai begini. Penting diri sendiri. Inilah masalahnya mengapa H1N1 ni merebak dengan cepat. Yang mati nanti ramai kanak-kanak, orang tua, orang dah sediakala sakit. Prevention is better than cure. Tak semestinya kita berpelajaran tinggi, kita mempunyai pemikiran kelas 1. Buatla apa yang disyorkan untuk kepentingan bersama.

Perihal jafni
Full name is Ahmad Jafni bin Abdul Hanan. Work as computer programmer. Also working on blog Jomsurf.com which not popular yet but will become popular later.Hehehe.What I wrote in this blog are just opinion and cannot be used as point to debate and please take it with open mind.

3 Responses to Kurang kesedaran sivik

  1. rusdy berkata:

    setuju..betul betul betul!

  2. WiNz berkata:

    yerp.. ade plak yg segan nak pakai..

    aku plak masih mencari farmasi yg ade stok mask.. adeh..

  3. eDoTz berkata:

    kawan2 kat opis aku soh aku pakai mask sebab Win demam. diorang takot kalo2 aku bawa virus ke opis plak.

    padahal punya la ramai kat opis sini yang batok kong-kong tak tutup mulut, bersin sana sini sesuka ati. tak plak diorang soh pakai mask?

    isk2, ni yg nk marah ni!

Tinggalkan Jawapan

